Kisah Nabi Zakariya as.
Nabi Zakaria, ayahnya Nabi Yahya sadar dan mengetahui bahawa
anggota-anggota keluarganya, saudara-saudaranya, sepupu-sepupunya dan anak-anak
saudaranya adalah orang-orang jahat Bani Israil yang tidak segan-segan
melanggar hukum-hukum agama dan berbuat maksiat, disebabkan iman dan rasa keagamaan
mereka belum meresap betul didalam hati mereka, sehingga dengan mudah mereka
tergoda dan terjerumus ke dalam lembah kemungkaran dan kemaksiatan. Ia khuatir
bila ajalnya tiba dan meninggalkan mereka tanpa seorang waris yang dapat
melanjutkan pimpinannya atas kaumnya, bahawa mereka akan makin rusak dan makin
berani melakukan kejahatan dan kemaksiatan bahkan ada kemungkinan mereka
mengadakan perubahan-perubahan di dalam kitab suci Taurat dan menyalah-gunakan
hukum-hukum agama.
Kekhawatiran itu selalu mengganggu fikiran Zakaria disamping rasa sedih
hatinya bahawa ia sejak kahwin hingga mencapai usia sembilan puluh tahun, Tuhan
belum mengurniakannya dengan seorang anak yang ia idam-idamkan untuk menjadi
penggantinya memimpin dan mengimami Bani Isra'il. Ia agak terhibur dari rasa
sedih dan kekhuatirannya semasa ia bertugas memelihara dan mengawasi Maryam
yang dapat dianggap sebagai anak kandungnya sendiri. Akan tetapi rasa sedihnya
dan keinginanya yang kuat untuk memperolhi keturunan tergugah kembali ketika ia
menyaksikan mukjizat hidangan makanan dimihrabnya Maryam. Ia berfikir didalam
hatinya bahawa tiada sesuatu yang mustahil di dalam kekuasaan Allah. Allah yang
telah memberi rezeki kepada Maryam dalam keadaan seorang diri tidak berdaya dan
berusaha, Dia pula berkuasa memberinya keturunan bila Dia kehendaki walaupun
usianya sudah lanjut dan rambutnya sudah penuh uban.
Pada suatu malam yang sudah larut duduklah Zakaria di mihramnya
menghiningkan cipta memusatkan fikiran kepada kebesaran Allah seraya bermunajat
dan berdoa dengan khusyuk dan keyakinan yang bulat. Dengan suara yang lemah
lembut berucaplah ia dalam doanya: "Ya Tuhanku berikanlah aku seorang
putera yang akan mewarisiku dan mewarisi sebahagian dari keluarga Ya'qub, yang
akan meneruskan pimpinan dan tuntunanku kepada Bani Isra'il. Aku khuatir bahawa
sepeninggalanku nanti anggota-anggota keluargaku akan rusak kembali aqidah dan
imannya bila aku tinggalkan mati tanpa seorang pemimpin yang akan menggantikan
aku. Ya Tuhanku, tulangku telah menjadi lemah dan kepalaku telah dipenuhi uban
sedang isteriku adalah seorang perempuan yang mandul namun kekuasaan-Mu adalah
diatas segala kekuasaan dan aku tidak jemu-jemunya berdoa kepadamu memohon
rahmat-Mu mengurniai kau seorang putera yang soleh yang engkau redhai."
Allah berfirman memperkenankan permohonan Zakaria: "Hai Zakaria Kami
memberi khabar gembira kepadamu, kamu akan memperoleh seorang putera bernama
Yahya yang soleh yang membenarkan kitab-kitab Allah menjadi pemimpin yang
diikuti bertahan diri dari hawa nafsu dan godaan syaitan serta akan menjadi
seorang nabi."
Berkata Zakaria: "Ya Tuhanku bagaimana aku akan memperolehi anak
sedangkan isteri adalah seorang perempuan yang mandul dan aku sendiri sudah
lanjut usianya."
Allah menjawab dengan firman-Nya: "Demikian itu adalah suatu hal yang
mudah bagi-Ku. Tidakkah aku telah ciptakan engkau padahal engkau di waktu itu
belum ada sama sekali?"
Berkata Zakaria: "Ya Tuhanku, berilah aku akan suatu tanda bahawa
isteri aku telah mengandung." Allah berfirman: "Tandanya bagimu
bahawa engkau tidak dapat berkata-kata dengan manusia selama tiga hari
berturut-turut kecuali dengan isyarat. Dan sebutlah nama-Ku sebanyak-banyaknya
serta bertasbihlah diwaktu petang dan pagi hari."
Nabi Yahya bin Zakaria a.s. tidak banyak dikisahkan oleh Al-Quran kecuali
bahawa ia diberi ilmu dan hikmah selagi ia masih kanak-kanak dan bahawa ia
seorang putera yang berbakti kepada kedua ora ng tuanya dan bukanlah orang yang
sombong durhaka. Ia terkenal cerdik pandai, berfikiran tajam sejak ia berusia
muda, sangat tekun beribadah yang dilakukan siang dan malam sehingga
berpengaruh kepada kesihatan badannya dan menjadikannya kurus kering, wajahnya
pucat dan matanya cekung.
Ia dikenal oleh kaumnya sebagai orang alim menguasai soal-soal keagamaan,
hafal kitab Taurat, sehingga ia menjadi tempat bertanya tentang hukum-hukum
agama. Ia memiliki keberanian dalam mengambil sesuatu keputusan, tidak takut
dicerca orang dan tidak pula menghiraukan ancaman pihak penguasa dalam usahanya
menegakkan kebenaran dan melawan kebathilan.
Ia selalu menganjurkan orang-orang yang telah berdosa agar bertaubat dari
dosanya. Dan sebagai tanda taubatnya mereka dipermandikan { dibaptiskan } di
sungai Jordan, kebiasaan mana hingga kini berlaku di kalangan orang-orang
Kristian dan kerana Nabi Yahya adalah orang pertama yang mengadakan upacara
itu, maka ia dijuluki "Yahya Pembaptis".
Dikisahkan bahawa Hirodus Penguasa Palestin pada waktu itu mencintai anak
saudaranya sendiri bernama Hirodia, seorang gadis yang cantik, ayu, bertubuh
lampai dan ramping dan berhasrat ingin mengahwininya. Sang gadis berserta
ibunya dan seluruh anggota keluarga menyentujui rencan perkahwinan itu, namun
Nabi Yahya menentangnya dan mengeluarkan fakwa bahawa perkahwinan itu tidak
boleh dilaksanakan kerana bertentangan dengan syariat Musa yang mengharamkan
seorang mengahwini anak saudaranya sendiri.
Berita rencana perkahwinan Hirodus dan Hirodia serta fatwa Nabi Yahya yang
melarangnya tersiar di seluruh pelosok kota dan menjadi pembicaraan orang di
segala tempat di mana orang berkumpul. Herodia si gadis cantik calon isteri itu
merasa sedih bercampur marah terhadap Nabi Yahya yang telah mengeluarkan fatwa
mengharamkan perkahwinannya dengan bapa saudaranya sendiri, fatwa mana telah
membawa reaksi dan pendapat dikalangan masyarakat yang luas. Ia khuatir bahawa
bapa saudaranya Herodus calon suami dapat terpengaruh oleh fatwa Nabi Yahya itu
dan terpaksa membatalkan perkawinan yang sudah dinanti-nanti dan
diidam-idamkan, bahkan bahkan sudah menyiapkan segala sesuatu berupa pakaian
mahupun peralatan yang perlu untuk pesta perkawinan yang telah disepakati itu.
Menghadapi fatwa Nabi Yahya dan reaksi masyarakat itu, Herodia tidak
tinggal diam. Ia berusaha dengan bersenjatakan kecantikkan dan parasnya yang
ayu itu mempengaruhi bapa saudaranya calon suaminya agar rencana perkahwinan
dilaksanakan menurut rencana. Dengan merias diri dan berpakaian yang
merangsang, ia pergi mengunjungi bapa saudaranya Herodus yang sedang dilanda mabuk
asmara. Bertanya Herodus kepada anak saudaranya calon isterinya yang nampak
lebih cantik daripada biasa : "Hai manisku, apakah yang dapat aku berbuat
untukmu. Katakanlah aku akan patuhi segala permintaanmu, kedatanganmu kemari
pada saat ini tentu didorong oleh sesuatu hajat yang mendesak yang ingin engkau
sampaikan kepadaku. Sampaikanlah kepadaku tanpa ragu-ragu, hai sayangku, aku
sedia melayani segala keperluan dan keinginanmu."
Herodia menjawab: "Bila Tuan Raja berkenan, maka aku hanya mempunyai
satu permintaan yang mendorongku datang mengunjungi Tuanku pada saat ini.
Permintaanku yang tunggal itu ialah kepala Yahya bin Zakaria orang yang telah
mengacau rencana kita dan mencemarkan nama baik Tuan Raja dan namaku sekeluarga
di segala tempat dan penjuru. Supaya dia dipenggal kepalanya. Alangkah puasnya
hatiku dan besarnya terima kasihku, bila Tuanku berkenan meluluskan
permintaanku ini".
Herodus yang sudah tergila-gila dan tertawan hatinya oleh kecantikan dan
keelokan Herodia tidak berkulik menghadapi permintaan calon isterinya itu dan
tidak dapat berbuat selain tunduk kepada kehendaknya dengan mengabaikan suara
hati nuraninya dan panggilan akal sihatnya. Demikianlah maka tiada berapa lama
dibawalah kepala Yahya bin Zakaria berlumuran darah dan diletakkannya di depan
kesayangannya Herodia yang tersenyum tanda gembira dan puas hati bahawa
hasratnya membalas dendam terhadap Yahya telah terpenuhi dan rintangan utama
yang akan menghalangi rencana perkahwinannta telah tersingkirkan, walaupun
perbuatannya itu menurunkan laknat Tuhan atas dirinya, diri rajanya dan Bani
Isra'il seluruhnya.
Cerita tentang Zakaria dan Yahya terurai di atas dikisahkan oleh Al-Quran,
surah Maryam ayat 2 sehingga ayat 15, surah Ali Imran ayat 38 senhingga ayat 41
dan surah Al-Anbiya' ayat 89 sehingga ayat 90
Kisah Nabi Zakariya as
Nabi Zakaria AS adalah seorang Nabi yang diutus oleh Allah SWT untuk
mengemban misi dakwah kepada Bani Israil. Ia meneruskan risalah dari Nabi
Sulaiman AS dan Nabi Daud AS. Ia juga seorang pemakmur masjid sekaligus
pemelihara Maryam, ibunda Nabi Isa AS.
Satu hal yang mengesankan dalam kisah Nabi Zakaria AS, yakni saat ia
memelihara Maryam putri dari Imran dan keinginannya untuk mendapatkan
keturunan.
Sebagaimana disebutkan dalam Alquran, ketika istri Imran yang sudah berusia
lanjut menginginkan seorang anak. Dan, bila terkabul, ia bernazar untuk
menyerahkan anaknya ke Baitul Maqdis dan menjadi pemeliharanya.
Doa istri Imran akhirnya terkabul dan lahirlah seorang putri yang diberi
nama Maryam. Sesuai dengan janjinya, Maryam pun diserahkan ke pengelola Baitul
Maqdis yang ketika itu dipimpin oleh saudara sepupu mereka yang bernama
Zakaria.
Selama dalam pemeliharaan Zakaria, Maryam tumbuh menjadi seorang anak yang
sehat, cerdas, dan senantiasa berbakti kepada Allah SWT. Yang lebih
membanggakan Zakaria, Maryam selalu mendapatkan makanan dan buah-buahan di
mihrab Zakaria.
''Maka Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik,
dan mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakaria
pemeliharanya. Setiap Zakaria masuk menemui Maryam di mihrab, ia dapati makanan
di sisinya. Zakaria berkata; 'Hai Maryam, dari mana kamu memperoleh (makanan)
ini?' Maryam menjawab; 'Makanan itu dari sisi Allah.' Sesungguhnya Allah
memberi rezeki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.'' (QS Ali Imran
[3]: 37).
Mihrab manakah yang dimaksud dalam ayat tersebut? Para ulama sepakat, saat
Maryam dititipkan kepada Nabi Zakaria, ia ditempatkan di sebuah ruangan khusus
di Bayt al-Maqdis (Al-Aqsa). Dan, setiap selesai melaksanakan ibadah, Maryam
mendapatkan makanan yang ada di mihrab Zakaria. Karena itu, mihrab yang
dimaksudkan itu adalah mihrab di Bayt al-Maqdis (Al-Aqsa).
Pandangan ini diperkuat dengan keterangan ayat Alquran surah Ali Imran [3]
ayat 35. ''(Ingatlah), ketika istri Imran berkata; 'Ya Tuhanku, sesungguhnya
aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang
saleh dan berkhidmat (di Bayt al-Maqdis). Karena itu, terimalah (nazar) itu
dari padaku. Sesungguhnya, Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha
Mengetahui'.''
Sejumlah ulama dan para sejarawan menyatakan, Nabi Zakaria AS diutus
menjadi nabi dan rasul di daerah Palestina, tempat Masjid Al-Aqsa berdiri.
''Maka, ia keluar dari mihrab menuju kaumnya, lalu ia memberi isyarat kepada
mereka; 'hendaklah kamu bertasbih di waktu pagi dan petang'.'' (QS Maryam [19]:
11).
Adapun Betlehem (Bayt al-Lahm), tempat Nabi Isa dilahirkan, bukanlah tempat
mihrab Zakaria sebagaimana diterangkan dalam ayat 37 surah Ali Imran [3].
Bagaimanakah bentuk mihrab kala itu? Samakah ia dengan mihrab-mihrab yang
ada di masjid dan mushala saat ini? Menurut Ensiklopedi Islam, kata mihrab
berarti gedung yang tinggi. Sebagian ulama berpendapat, mihrab sebagai tempat
memerangi setan dan hawa nafsu. Mihrab, menurut mereka, berasal dari kata
al-Hurba yang berarti peperangan.
Ada pula yang menyatakan, mihrab adalah ceruk atau ruangan di dalam masjid.
Karena dalam tempat itu, kebenaran manusia akan ditempa dalam upaya
menghindarkan diri dari kesibukan duniawi.
Namun, Dr Muhammad Taqiyuddn al-Hilali dan Dr Muhammad Muhsin Khan
mempunyai definisi lain tentang mihrab. Dalam Alquran cetakan King Fahd
Complex, Arab Saudi, keduanya mendefinisikan mihrab sebagai tempat shalat kecil
atau ruang privasi dan bukan sebagai penunjuk arah kiblat, apalagi tempat imam
memimpin shalat. Menurut Merriam Webster, mihrab adalah sebuah tempat yang
menjorok ke dalam atau ruangan di dalam masjid yang menjadi penanda arah
kiblat.
Sementara itu, mihrab saat ini dikenal sebagai empat imam dalam memimpin
shalat berjamaah. Dalam bahasa Arab, kata mihrab berarti melawan atau
berperang. Beberapa sejarawan mengatakan, istilah mihrab berasal dari Persia,
yakni sebuah lubang yang tidak tembus atau cekungan (niche) pada kuil
Mithraistik.
Adapun menurut Ibnu Katsir, mihrab yang dimaksud dalam ayat 37 surah Ali
Imran itu, bukanlah mihrab sebagaimana sekarang ini yang ada di masjid-masjid
atau mushala, yang digunakan sebagai tempat imam atau penunjuk arah kiblat.
Menurut Ibnu Katsir, mihrab dahulunya adalah ruangan utama masjid, yang biasa
dipakai sebagai ruang utama shalat, bukan tempat imam memimpin shalat.
Penjelasannya ini dipertegas dengan keterangan Alquran surah Maryam [19]:
11, ketika Zakaria keluar dari mihrabnya menuju kaumnya. Maksud mihrab dalam
ayat ini, ungkap Ibnu Katsir, menunjukkan ia keluar dari Masjid Al-Aqsa menuju
kaumnya yang berada di luar masjid.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Kirimkan kritik dan saran anda bebas dan sopan.